comment 0

Interviul

Cel mai adesea interviul se derulează ca o comunicare între două persoane: operatorul de interviu şi persoana care răspunde. Acesta este tipul de interviu personal. Putem apela şi la interviul de grup, astfel operatorul interacţionează cu grupul pentru a obţine un răspuns colectiv la problemele puse în discuţie. Este o tehnică de obţinere prin întrebări şi răspunsuri a informaţiilor verbale de la o persoană sau mai multe despre un subiect de interes.
Putem folosi în identificarea nevoilor […] mai multe tipuri de interviu:
– Interviul structurat ce se poate utiliza în completarea unui chestionar şi se poate realiza pe baza unei liste fixe de întrebări clarificatoare;
– Interviul de la egal la egal (peer interview) organizat între persoane cu acelaşi statut: doi profesori, doi elevi, doi părinţi etc.;
– Focus-grup ca tehnică presupune existenţa unui grup de 10, maximum 15 persoane care sunt reprezentanţii unuia sau mai multor grupuri interesate de problema noastră de cercetare;
– Interviul cu grup mixt poate include elevi, profesori, experţi, liderii comunităţii, liderii elevilor, cercetători, formatori, voluntari etc. Acest tip de interviu oferă o mare varietate de informaţii, dar organizarea lui poate fi dificilă şi necesită o pregătire specială a facilitatorului sau asistenţă specializată;
– Dezbaterea cu o structură dinainte stabilită – oferă participanţilor libertatea să-şi spună părerea despre un subiect; există posibilitatea de a se folosi mai multe metode care facilitează interactivitatea şi comunicarea […].
Pentru orice tip de interviu optăm în identificarea nevoilor […] trebuie să elaborăm un ghid de interviu în care sunt fixate problemele ce vor fi abordate în convorbirea focalizată pe experienţa subiectivă a persoanelor intervievate în situaţia analizată, dar mai ales întrebările ce vor fi puse celui sau celor intervievaţi.
Ca avantaje pe care le putem lua în calcul atunci când alegem să folosim această tehnică amintim:
– Flexibilitatea, posibilitatea de a obţine răspunsuri specifice la fiecare întrebare;
– Pot oferi informaţii şi persoanele care nu ştiu să scrie şi să citească, precum şi cele care se simt mai protejate când vorbesc decât când scriu;
– Observarea comportamentelor nonverbale, fapt ce sporeşte cantitatea şi calitatea informaţiilor;
– Asigurarea controlului asupra succesiunii întrebărilor, fapt ce are consecinţe pozitive asupra acurateţei răspunsurilor;
– Spontaneitatea răspunsurilor, ştiut fiind că primele reacţii exprimă afectivitatea subiecţilor mai fidel decât cele realizate sub control normativ;
– Asigurarea unor răspunsuri personale, fără intervenţia altora; – Asigurarea răspunsului la toate întrebările şi, prin aceasta, sporirea volumului informaţiilor;
– Precizarea datei şi locului convorbirii, fapt ce asigură comparabilitatea informaţiilor.
[…] în cazul interviului este important să: obţinem acordul celui/celor intervievaţi de a participa la interviu; explicăm de la început scopul şi durata interviului; respectăm logica întrebărilor prestabilite în ghidul de interviu; mulţumim pentru participarea la interviu.
Interviul permite obţinerea de informaţii şi date detaliate de la persoanele intervievate. Are avantajul că pe lângă aspectul informaţional mai putem identifica opinii specifice, sentimente, atitudini faţă de tema abordată.

(Ghid de identificare și adresare a nevoilor emergente ale copiilor din România, FDSC)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s