comment 0

Chestionarul

Putem utiliza chestionarul pentru a obţine informaţii ce se referă la opinii, atitudini, nevoi, trebuinţe […] în funcţie de problema pe care o studiem. Este un instrument de investigare, chiar identificare, ce constă dintr-un ansamblu/set de întrebări scrise, eventual imagini grafice, ordonate logic şi psihologic care, prin administrare de către un operator sau autoadministrare, adică autoaplicare, determină din partea celor cărora se adresează răspunsuri ce urmează a fi înregistrate în scris. Pentru a colecta date cât mai relevante atunci când folosim chestionarul în procesul de identificare a nevoilor […] trebuie să avem în vedere următoarele aspecte în structură şi formularea întrebărilor:
– Atunci când identificăm nevoi emergente construim chestionare speciale, adică pe o singură temă […], deşi chestionarele sunt construite şi pe mai multe teme, aşa numitele chestionare omnibus;
– Chestionarul să conţină întrebări închise (cu variante de răspuns prestabilite), întrebări deschise (la care cei chestionaţi răspund aşa cum doresc), cât şi întrebări cu răspuns multiplu, ordonate pe o scală:
Exemplul 1: Pentru mine este important să fac multă mişcare în aer liber. □ Acord total □ De acord □ Nu ştiu □ Dezacord □ Dezacord total; Mi-e mai ușor să comunic prin intermediul internetului decât față în față. □ Acord total □ De acord □ Nu ştiu □ Dezacord □ Dezacord total
Exemplul 2: Pentru mine este important să fac multă mişcare în aer liber. □ Întotdeauna □ Deseori □ Uneori □ Rareori □ Niciodată; Reuşesc cu uşurinţă să identific o situaţie […] atunci când o întâlnesc □ Întotdeauna □ Deseori □ Uneori □ Rareori □ Niciodată
– Chestionarul să urmărească un set de întrebări scrise care se referă la diferite aspecte ale problemei pe care o investigăm;
– Întrebările să fie clare, precise, fără figuri de stil, să nu fie negative şi nici tendenţioase (să nu sugereze răspunsul);
– Modul şi stilul în care se formulează întrebările trebuie să fie diferenţiat şi adaptat în funcţie de grupurile cărora li se adresează (elevi, părinţi, cadre didactice, profesionişti care lucrează cu copii sau voluntari din ONG-uri, alte grupuri ţintă) şi de obiectivele urmărite.
Pentru ca un chestionar să contribuie la identificarea nevoilor […], atunci când îl concepem şi redactăm trebuie să: explicăm de la început scopul chestionarului; explicăm clar modul de completare şi răspuns la întrebări; ţinem cont de formatul chestionarului (formă, text, aşezare în pagină); mulţumim pentru participarea la chestionar. Chestionarul ca şi metodă de identificare permite colectarea unui număr mare de date relevante (în legătură cu situaţiile şi opiniile pe care le oferă subiecţii).

(Ghid de identificare și adresare a nevoilor emergente ale copiilor din România, FDSC)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s