comment 0

Problemele copiilor, nu copii cu probleme

Nevoile emergente ale copiilor şi tinerilor reprezintă acele noi nevoi ce decurg dintr-un ansamblu de provocări, oportunităţi, evenimente, probleme şi ameninţări relevante în dezvoltarea generală a copiilor şi tinerilor şi care generează sau au potenţial să genereze o serie de efecte cu impact major la nivelul acestora. Particularitatea acestor nevoi este că nu au mai fost întâlnite la generațiile anterioare de copii și tineri sau, dacă au mai fost întâlnite, se manifestă o creștere în incidența lor.
[…] Cu scopul de a înţelege mai bine noţiunea de noi nevoi emergente, van Oudenhoven şi Wazir prezintă o scurtă selecţie a acestora, prezentând cazuri din întreaga lume extrase din diverse rapoarte şi discuţii din ţările respective: • “Macedonia şi alte ţări ale fostei Iugoslavii: în 1991 copiii s-au trezit peste noapte cu o nouă naţionalitate şi cu o atitudine diferită, impusă din exterior, faţă de foştii compatrioţi • Canada: un baiat de cinci ani este primul copil din lume cu trei părinţi legali: cele două lesbiene care au grijă de el, dintre care una este mama biologică, şi donatorul de spermă (CBC 2007) • Filipine: copiii folosesc telefoanele mobile pentru a paria, a se întâlni sau chiar a-şi dezinforma părinţii (Pertierra 2005) • Afganistan: un băiat de zece ani îl execută pe asasinul tatălui său (Leidsch Dagblad 2000) • China: un adolescent îşi omoară mama deoarece îl presa prea mult cu temele (Van Luyn 2000) • Olanda: pedofilii caută să îşi înfiinţeze un partid politic pentru a legaliza sexul dintre copii şi adulţi (NRC Handelsblad 2006) […].

Unul din cele mai importante aspecte pe care trebuie să le luăm în calcul atunci când vorbim de nevoi emergente ale copiilor şi tinerilor este identificarea, adică descoperirea de comportamente, fapte, probleme, nevoi comune cu care se confruntă o persoană sau un grup de persoane de o anumită vârstă şi la un anumit moment, situaţie, şi care pot să constituie date suficiente astfel încât să vorbim de o problemă sau chiar fenomen. Când vorbim de instrumente de identificare, ne referim la acele metode care ne ajută să evaluăm necesitatea intervenţiei noastre, de exemplu: – decizia dacă un aspect observat se constituie într-o nevoie emergenţă sau este o problemă tipică unei anumite vârste/situaţii; – măsurarea „mărimii fenomenului”, investigarea unui număr mare de copii pentru a verifica numărul de copii afectaţi această nevoie emergenţă; – verificarea percepţiei copiilor sau a anumitor actori asupra unei nevoi emergente (dacă este negativă sau pozitivă, ce efecte are); – detalierea comportamentelor problematice (de exemplu: media de ore pe care un copil le petrece zilnic jucând un joc pe calculator, sau lista de site-uri de un anumit tip pe care le accesează copiii); – colectarea de informaţii cu privire la o nevoie emergenţă, cum ar fi detalierea de către un număr mare de copii a comportamentelor pe care le au membrii unui grup de copii cu interese concrete; – posibilitatea ca adoptarea unui tip de comportament de către un grup de copii să devină o nevoie emergentă din cauza percepţiei pozitive pe care o au alţi copii faţă de comportamentul respectiv; – situaţii comparative în perioade diferite pentru verificarea tendinţelor; … şi lista ar putea continua. […]

Intervenţia ce vizează rezolvarea nevoilor emergente trebuie precedată de o atentă analiză a factorilor care determină apariţia acestor nevoi. O atentă evaluare a acestor cauze permite elaborarea unui plan detaliat de măsuri de intervenţie, care în multe dintre situaţii face referiri la activităţi ce depăşesc posibilităţile individuale de acţiune. În funcţie de cauzele identificate, specialistul care realizează intervenţia poate determina nivelul de abordare al acesteia. Astfel intervenţia se realizează pe palierul copii – părinţi, la nivel de clasă/şcoală/comunitate sau implicare activă a copiilor. Analiza studiilor de caz reliefează o serie de cauze care pot determina apariţia nevoilor emergente. Chiar dacă aceste cauze sunt specifice fiecărei nevoi în parte, vom enunţa mai jos cele trei categorii de cauze descrise de către profesioniştii care au redactat studiile de caz şi care contribuie la apariţia nevoilor emergente:

Influenţa mediului familial (lipsa de timp a părinţilor, indiferenţa faţă de copil, lipsa informării, alimentaţia nepotrivită, venitul familiei, valorile familiale, abuzul de orice natură)
Influenţa mediului social (mass media, internetul, reţelele sociale virtuale sau reale, contextul socio-demografic, inegalităţile sociale, sistemul de valori al comunităţii/societăţii)
Influenţa mediului şcolar (relaţiile şi comunicarea cu colegii sau educatorii, corelarea curriculei şcolare cu nevoile copilului)

În urma listării tendinţelor […], a prioritizării acestora de către respondenţi precum şi a observării directe şi monitorizării de presă privind caracteristicile diferite ale generaţiei de copii actuale faţă de generaţiile anterioare detaliem câteva „domenii” în care se observă schimbări majore şi din care putem extrage nevoi emergente importante ale generaţiei actuale de copii. Cele 3 domenii caracteristice sunt:

Real vs. Virtual
Totul precoce
Modele şi valori contemporane

Aceste domenii […] sunt caracteristice României anului 2009. Lista rămâne deschisă şi poate fi completată cu alte domenii relevante, totuşi cele 3 domenii […] cuprind multe dintre cele mai importante tendinţe negative sau aspecte care îi influenţează pe copiii noştri […].

(Nevoi emergente ale copiilor din România – Studiu exploratoriu; Ghid de identificare și adresare a nevoilor emergente ale copiilor din România, Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s