comment 0

Femeia in reclame

Femeia si-a cistigat rolul in publicitate. Uneori o mai si incaseaza, dar ea face fata cu brio. In reclame insa, ca si in viata, trebuie insistat. Una dintre cele mai recente campanii publicitare lansate pentru Domo, „Tii la aparatele de marca ”, pleaca de la ideea ca „oamenilor chiar le pasa ce marci de electrocasnice si electronice cumpara”. „Campania Domo a pornit de la un insight valabil (…) pe care am decis sa-l exploatam intr-un mod comic si, in unele executii, chiar cinic. Nu de alta, dar categoria de retail este acum foarte activa si, pentru a fi remarcat, trebuie sa fii memorabil”. Directorul de creatie al agentiei a reusit, intr-adevar, executii superbe, perverse, construite pe ideea de sexism si misoginism, memorabile prin perversitatea mesajului publicitar.

„Ia zi, mami, sta bine?”. Imbracata elegant, in tinuta office, „mami” e insarcinata de barbatul-consumator sa ramina in fundul furgonetei, rolul ei fiind de a proteja masina de spalat. Mami si masina se contopesc, fac corp comun, alcatuiesc un obiect electrocasnic. Mami nu cricneste, aproba resemnata printr-o usoara miscare a capului, nu articuleaza nici un cuvint, se uita in pamint. La urma urmei, mami nu are nici un motiv sa se supere, ca ci spalatul e o corvoada , iar masina de spalat e o binefacere pentru ea. Da, mami e libera!

Intr-un alt spot al campaniei Domo, femeii-consumator nu-i (mai) pasa de nimic, decit de frigiderul ei „nemuritor si rece”. „Draga, vreau sa -ti spun ceva. Te-am inselat”. Ea e de gheata, iar gheata e de renume, de marca . E gheata frigiderului nostru românesc. „Ah, credeam ca mi-ai stricat frigiderul”. Ea e usurata, e goala de orice sentiment, e asemeni vidului din congelatorul potentului frigider mut. Isi reia indeletnicirea de a taia, imperturbabila, zarzavatul. Numai frigiderul o (mai) poate incalzi, restul o lasa rece. Da, aceasta femeie „draga” lui e libera! (…)

In 2002, intr-un spot publicitar realizat pentru Ziarul Financiar, un barbat elegant, distins, cu trasa turi blinde, plesneste cu sete o femeie cu ziarul in cap. Delicat si, in acelasi timp, ferm. Reclama, intitulata Restaurantul, a cistigat cinci distinctii internationale. A fost inclusa in Luzer’s Archive, o colectie a celor mai bune campanii publicitare din intreaga lume. Spotul a fost catalogat de realizatori drept unul inteligent, cu umor, o iesire din vechile tipare – si in nici un caz nu trebuie interpretat drept violent. Recunoasterea internationala a reclamei l-a facut pe Mihnea Vasiliu, directorul executiv al MediaPro Group, sa afirme: „Intr-o lume politic corecta cum e acesta, aveam nevoie de premii internationale ca de aer. Altminteri ne-am fi trezit cu proteste anti-Ziarul Financiar si anti-Tempo ale feministelor, in Piata Parlamentului”. „Afacerile sint afaceri”, suna sloganul. Barbatul are o reactie normala, de om cu scaun la cap. Care impatimit de stiri financiare nu ar reactiona la fel in momentul in care o femeie frumoasa, stilata, blond-satena e atit de descreierata incit sa-ti scrie pe hirtia de ziar, cu rujul, numarul ei de telefon? (…)

„Mami” din fundul camionului, femeia cu sufletu-n congelator, frumoasa si distinsa plesnita-n cap cu ziarul sint victime ale unui umor impins pina la granita cu cinismul. Valorile noastre nationale trebuie cultivate. „Gateste româneste!”, suna un slogan la ulei. De ce nu, „injura româneste”, „loveste româneste”. „Fa-o româneste”, mama ei!

(Duios femeia o incasa, Radu Meirosu, Prezent)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s