comentariu 1

Rationalistii Platon si Augustin

Platon bazeaza filozofia sa pe intuitiile a priori si pe rationament. Intuitiile a priori le numeste idei, care sunt dupa el invariabile, tipurile eterne ale lucrurilor, care singure pot face obiectul unei stiinte adevarate. Ideile sunt singurele realitati, sunt mai reale decat obiectele sensibile. Ele sunt originalul etern, fata de care lucrurile sensibile nu sunt decat copii, imitatii, imagini imperfecte. Lumea sensibila nu e altceva decat o alegorie. Ideea singura este deci importanta pentru cugetator. Raportul dintre idei si lucrurile sensibile se reduce la aceea ca lucrurile numai evoca ideile, nu le si creeaza.

Rolul filozofului dar e de a se pune in contact cu ideile, pe care noi le posedam a priori si singura metoda care face posibil acest lucru este rationamentul, prin care, pe cale deductiva, noi scoatem principiile eterne avand ca punct de plecare aperceperea a priori.

Omul are ca scop Ideea, care e totuna cu Dumnezeu, cu Binele suprem, cu Justitia absoluta; acesteia omul trebuie sa se asemene. Cum Dumnezeu este Binele, Justitia, a te asemana cu Dumnezeu inseamna sa fii bun, adica sa realizezi justitia.
Insa pentru ca omul sa poata sa se asemene cu Dumnezeu, are nevoie de educatie (…) si aceasta educatie nu o poate dobandi decat in societate, traind in stat, care sa fie condus de filozofi (…) Daca n-ar fi statul, activitatea oamenilor s-ar risipi in activitati personale diferite si nu s-ar putea realiza apropierea prin Justitia unica de Binele unic (…)

Urmarea logica a acestui principiu e ca activitatea individuala trebuie sacrificata in fata necesitatii celei colective (…) De pilda, proprietatea privata este un exercitiu al dreptului personal; ea trebuie inlocuita cu proprietatea comuna. Familia care mentine ideea de al meu, al tau, caci existand familia exista si „copilul meu”, „femeia mea” trebuie si ea sa fie desfiintata. Femeia apartine comunitatii, copiii sunt ai statului.

Armonia, Unitatea este idealul omului. Binele e identitic insa cu Frumosul. Deci ceea ce tulbura Armonia, Unitatea, Frumosul in genere trebuie indepartat (…) Copiii schilozi trebuie distrusi, bolnavii care nu se indreapta, de asemeni. Mai mult, trebuie distrusi medicii care fac sa prelungeasca starea bolnavilor si prelungesc deci perturbarea armoniei in viata sociala.

Statul la Platon este dar un organism alcatuit rational, logic, scotandu-se normele lui de alcatuire prin operatii dialectice din premize a priori (…)

AUGUSTIN

Augustin, in filozofia sa, este pe cat crestin pe atata si platonician. De la Platon, Augustin ia acea nuanta de rationalism, care este caracteristica filosofului grec. Pentru el, ca si pentru Platon, cugetarea se poate ridica la o viata curata, inalta, senina, care este stiinta. Prin stiinta, adica prin ratiune, noi putem cunoaste supremul adevar care este Dumnezeu. De altfel, ratiunea ne este data de Dumnezeu pentru a cunoaste toate lucrurile si de a cunoaste pe insusi datatorul ei (…)

Credinta, pe care o cere crestinismul, nu este posibila decat la o fiinta dotata cu ratiune si ea nu se margineste decat sa usureze intelegerea unui lucru, caci un lucru pentru a-l putea intelege trebuie mai intai sa fie crezut (…) Credinta dar nu este decat o stare provizorie (…) Ratiunea care cerceteaza pe Dumnezeu si scoate din perceperea lui formele eterne ale lucrurilor nu le poate scoate decat tot sub aceasta infatisare a neschimbabilului, a eternului, a perfectului.

In felul acesta Augustin vede in ideea accesibila mintii, ratiunii noastre, singura realitate, care isi descopera formele infailibile si eterne. El este un Platon nou.

(Dr. Ion Luca, Rationalismul in drept)

Anunțuri

1 coment pană acum

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s